lördag 23 mars 2013

Tack för feedbacken!

Med dem orden ringande i mina öron tog jag helg och det var en skön känsla att ta helg på. Lektionen innan hade jag frågat mina elever i en teknistklass (försökskaniner) vad de tyckte om det sätt jag hade gett dem feedback på senaste uppgiften. Jag sa att även vi lärare vill ha feedback på det vi gör så vi vet om vi ska fortsätta göra det eller inte och här fick jag alltså grönt ljus.

Jag använde mig av Jing för att spela in ca 11/2 minut långa muntliga kommentarer till de det hade skrivit. Du kan givetvis även använda exempelvis quick time player till detta men det jag gillade med Jing var att det var kopplat till screencast och där kunde jag ge alla eleverna en egen mapp med lösenord.

Vad som jag tyckte var bra med detta sätt, var framför allt att de verkligen måste lyssna till mina kommentarer innan de kommer till den sammanfattande bedömningen. Några elevkommentarer var: "Det känns personligt", "Jag vet var det finns och kan gå tillbaka till det" och "Mycket bättre än något snabbt nedskrivet i slutet av dokumentet".

Visst vet jag att vi lärare inte alltid har tid och ork till att göra detta på varje arbete, på varje elev vi har. Men ibland när tillfälle passar, då kommer jag återigen att använda mig av Jing.

(I ett annat inlägg kommer jag mer specifikt gå igenom programmen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar