lördag 16 mars 2013

Att hitta sig själv i sin yrkesroll

Våren 2001 tog jag och ett gäng glada människor lärarexamen från Karlstad Universitet. Att sedan få jobb som gymnasielärare i samhällskunskap och historia visade sig sedan inte vara det lättaste (i alla fall om man har placerat sig på västkusten!) så grundskolan fick det bli. De kommande tio åren undervisade jag sedan i SO, svenska, spanska och engelska och även om jag trivdes med det hade jag alltid som allra roligast när jag undervisade i samhällskunskap och historia. När så kravet på lärarlegitimation kom var jag inte längre önskvärd på en 6-9 skola och till min stora glädje flyttades jag äntligen upp till gymnasiet och fick undervisa i mina ämnen som jag faktiskt är behörig i.

På något sätt är det först nu, tolv år sedan jag tog min examen som jag faktiskt börjar hitta mig själv som lärare och veta vad i läraryrket som intresserar mig (förutom undervisningen då!). Denna blogg kommer att innehålla tankar om min vardag, dvs skolan med en tyngdpunkt på bedömning och IKT.
Välkomna!

1 kommentar:

  1. Vilken trevlig blogg! Det är så nyttigt att formulera ner sina tankar och funderingar i skrift - (hmm kanske borde starta en blogg jag med;!) Och om det tog tio år för dig att hitta sig själv i yrkesrollen är det inte lite konstigt att jag känner mig lite vilsen i densamma efter bara 1,5 år - känns skönt att veta!

    SvaraRadera